PL RU EN

4. wykład z cyklu ZDA(e)RZENIA Sztuki herstoryczny!

Zapraszamy na wykład, który na wiele sposobów jest powiązany z Metropolitanką. Anna Walentynowicz to nasza bohaterka, a Michał Szlaga – fotograf – współpracuje z nami dzieląc się swoją wiedzą o Annie Walentynowicz i Stoczni. 

Pierwszy w nowym roku, a czwarty z cyklu wykładów Huberta Bilewicza „ZDA(e)RZENIA Sztuki” odbędzie się we wtorek, 15 stycznia o godz. 19.00 w Instytucie Kultury Miejskiej. Podczas spotkania zatytułowanego „Bohaterki”, Hubert Bilewicz, historyk sztuki i nauczyciel akademicki (UG), zainteresowany rozmaitymi (artystycznymi i pozaartystycznymi) uwikłaniami sztuki, skonfrontuje obraz Juliusza Studnickiego pt. „Gertruda Wysocka – przodownica pracy” (1950) z fotografią Michała Szlagi pt. „Proletariuszka Anna” przedstawiającą Annę Walentynowicz. Co wyniknie z tego zestawienia? Posłuchamy w najbliższy wtorek.

Wstęp wolny.

Co miesiąc, we wtorki, Hubert Bilewicz omawia współczesną sztukę tworzoną w Gdańsku, dla Gdańska czy przez gdańskich artystów i artystki przez pryzmat nieoczywistych i często ostrych zestawień – różnych faktów artystycznych, rozmaitych osobowości twórczych, odmiennych realizacji artystycznych. Temat najbliższego (15 stycznia), czwartego już wykładu to „Bohaterki (Juliusz Studnicki, Gertruda Wysocka vs. Michał Szlaga, Proletariuszka Anna)”. Wprowadzenie do tematu:

„Sztukę rodzi przede wszystkim sztuka. Nawiązania do tradycji, długie trwanie kanonicznych modeli i wzorców, nieświadome wpływy bądź świadome inspiracje czy zamierzone dialogi (poprzez m.in. cytaty, trawestacje, pastisze) osadzają każde dzieło sztuki w przestrzeni odniesień intertekstualnych. U źródeł obrazów stoją inne obrazy, zaś oryginalność spleciona jest przeważnie z tradycją. Przodownica pracy socjalistycznej Gertruda Wysocka sportretowana przez Juliusza Studnickiego i „matka ‘Solidarności’” Anna Walentynowicz, sfotografowana przez Michała Szlagę. Dwa różne ujęcia portretowe, dwie różne historie. Wbrew zwyczajowej reprezentacyjności czy pokusom heroizacji, oba stały się raczej swoistymi alegoriami przemijania i nostalgii.” – pisze Hubert Bilewicz.
ZDA(e)RZENIA SZTUKI

Sztuka zdarza się wszędzie: świątynie, muzea, galerie, ulice… To tu, to tam coś się dzieje w świecie sztuki… Tu i teraz; wczoraj bądź jutro; daleko i blisko; w Gdańsku, Warszawie czy Nowym Jorku. Wydarzenia artystyczne: artefakty, realizacje, projekty, wystawy… wyznaczają obszar, rytm i tempo art worldu. Terytorium sztuki wydaje się dziś nie mieć granic; obszary jej egzystencji i aktywności zdają się dotyczyć wszystkiego i wszystkich, choć dotykają chyba jednak nielicznych… są ważne tak naprawdę tylko dla niewielu. Jej przejawy zawsze były widoczne w świecie, choć nierzadko trudno było je od razu dostrzec, zaś czasami niełatwo było na nie patrzeć. Ostatnie stulecie bogate było w niezliczone zdarzenia artystyczne, jednocześnie obfitowało również w swoiste „zderzenia” w polu sztuki: estetyk, postaw, dzieł… Istotą cyklu wykładów jest przyjrzenie się takim wybranym sytuacjom, zestawienie czasem bliskim, czasami zaś odległych realizacji. Porównywanie jest przecież podstawowym zabiegiem w akademickiej historii sztuki. Szukanie powiązań, relacji, związków, wskazywanie paraleli może ciekawić i wciągnąć! Zwłaszcza tam, gdzie są one zrazu niedostrzegalne bądź pozornie niewspółmierne. Zderzanie ze sobą różnych faktów artystycznych, rozmaitych osobowości twórczych, odmiennych realizacji dynamizuje i tak będący w nieustannym ruchu współczesny świat sztuki oraz pole aktualnej historii sztuki. Zderzenia generować mogą dodatkową energię, stymulować do twórczego patrzenia. Chciałbym spojrzeć na współczesną sztukę tworzona w Gdańsku bądź dla Gdańska czy choćby przez gdańskich artystów i artystki przez pryzmat takich właśnie nieoczywistych i często ostrych zestawień. Obecność Gdańska na mapie współczesnej sztuki jest bowiem zarówno faktem, jak również zobowiązaniem czy wyzwaniem: dla tworzących, dla patrzących, dla uczestniczących…
Hubert Bilewicz

Hubert Bilewicz, historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Kilkanaście ostatnich lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, architektury i dizajnu oraz gender studies. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktorem książki o architekcie Włodzimierzu Padlewskim oraz współautorem podręcznika sztuki dla gimnazjum.

Projekt Metropolitanka
Metropolitanka to projekt herstoryczny (z ang. “her story” – „jej historia”, w przeciwieństwie do “his story” – „jego historia”), który opowiada o roli kobiet w historii, często pomijanej w akademickich, szkolnych oraz codziennych rozmowach. Herstory, czyli historie opowiadane z perspektywy kobiet, mają pełniej odmalować dzieje Pomorza.

Organizator

Projekt Metropolitanka Miasto Gdańsk

© 2023 Metropolitanka
All Rights Reserved. | Deklaracja dostępności