PL RU EN

Całej pensji i połowy władzy – spotkanie dla pomorskiej młodzieży

Fundacja Feminoteka i grupa społeczna Metropolitanka przy Instytucie Kultury Miejskiej zaprasza uczniów i uczennice (gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalne) na pokaz filmu i dyskusję panelową poświęcone obecnej sytuacji kobiet oraz pionierkom walk o równouprawnienie.calej pensji plakat druk
Data: 17 września (wtorek) o godz. 11.00
Miejsce: Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40, Gdańsk

Wstęp wolny

Kategorie wiekowe: gimnazjum, szkoły ponadgimnazjalne
Zapisy: do 12 września 2013 r. z podaniem liczebności grupy, na adres e-mail: anna.urbanczyk@ikm.gda.pl
Potwierdzenia dotyczące udziału zostaną przesłane do 13 września 2013 r. włącznie

 Udział wezmą:

Agnieszka Sosińska, Fundacja Femionteka – koordynatorka projektu „Całej pensji i połowy władzy”
Anna Urbańczyk, Instytut Kultury Miejskiej – koordynatorka projektów „Metropolitanka” i „Gdańskie Miniatury”
Anna Miler – kulturoznawczyni, politolożka, współtwórczyni projektu „Metropolitanka”
Krzysztof Murawski, Szkoła Podstawowa nr 4 w Gdańsku – nauczyciel, historyk, twórca projektu „Gdańskie Miniatury”, edycji „Nie ma historii bez kobiet”
Już nasze prababki dostrzegały, że nierówności na rynku pracy, nierówne pensje, stereotypy, a nawet wykluczenie kobiet z niektórych zawodów oraz brak dostępu do sprawowania władzy, mają ogromne, negatywne konsekwencje nie tylko dla samych kobiet, choć dla nich przede wszystkim, ale i dla całego społeczeństwa.
Jak sytuacja wygląda obecnie? Może nie wszystko jest idealne, jednak sytuacja kobiet znacznie się poprawiła od czasów, gdy kobiety po raz pierwszy upomniały się o swoje prawa. Przygotowane dla młodzieży materiały edukacyjne (książka i film) „Całej pensji i połowy władzy” opowiadają o kobietach, które były pionierkami ruchów emancypacyjnych. Przedstawiają problemy, które dotykają kobiety na rynku pracy m.in. „leaking pipeline” (stały odpływ kobiet ze struktur organizacji biznesowych). „Całej pensji i połowy władzy”, to hasło znane ze współczesnych działań ruchu kobiecego.

Biogramy prowadzących:

Agnieszka Sosińska – socjolożka, absolwentka Instytutu Filozofii i Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego. Działaczka i badaczka społeczna. Napisała pracę magisterską o Kongresie Kobiet Polskich widzianym oczami liderek polskiego feminizmu. Krytyczka literacka, członkini Fundacji „Feminoteka”, koordynatorka projektu „Całej pensji i połowy władzy”. Współautorka książki oraz filmu, które powstały w ramach tego projektu.
Anna Urbańczyk – koordynatorka projektów społecznych i edukacyjnych w Instytucie Kultury Miejskiej, m.in. „Metropolitanka” (projektu prezentującego dzieje Gdańska przez działania i dokonania kobiet) i „Gdańskie Miniatury” (edukacyjnej gry miejskiej dla dzieci i młodzieży, której edycja w roku szkolnym 2012/2013 była poświęcona ważnym pomorskim kobietom), „Dziewczyńskie historie” (herstorycznego konkursu artystycznego dla pomorskich dzieci i młodzieży). Animatorka kultury i edukatorka równościowa.
Anna Miler – kulturoznawczyni i politolożka. Jej praca magisterska z politologii nosiła tytuł: „Modele uczestnictwa Polek w życiu publicznym ze szczególnym uwzględnieniem lat osiemdziesiątych XX. wieku”. Współtwórczyni projektu „Metropolitanka”, w ramach którego stworzyła trasę „Działaczki Solidarności”. Jedna z realizatorek projektu „Stocznia jest kobietą. Opowieści kobiet ze Stoczni Gdańskiej” oraz polsko-egipskiego „Women for Democratic (R)evolution”. Współtworzy trójmiejskie kulturalne Stowarzyszenie Arteria. Koordynowała projekt „Sąsiadki-Nachbarinnen”, który prezentował twórczość gdańskich i berlińskich artystek i poruszał temat, m.in. znaczenia płci w ich życiu i twórczości.
Krzysztof Murawski – absolwent historii i rosjoznawstwa Uniwersytetu Gdańskiego. W kręgu jego zainteresowań znajdują się przemiany kulturowe i społeczne XIX w. oraz historia lokalna. Na co dzień jest nauczycielem historii i wychowawcą w Szkole Podstawowej nr 4 im. Króla Kazimierza Jagiellończyka w Gdańsku. Prowadzi koło historyczne, koło prasowe oraz trenuje szkolną drużynę piłkarską. Podczas zajęć stara się wprowadzać interdyscyplinarne i nowoczesne metody nauczania. Jest współautorem projektów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży pogłębiających wiedzę o Gdańsku: „Gdańskie Miniatury” i „Sztuka (niby) obca”.
Główny realizator projektu: Fundacja Feminoteka

logo feminoteki

Pomorski partner projektu: Grupa społeczna „Metropolitanka” przy Instytucie Kultury Miejskiej

cropped-metropolitanka-logo-gimp1.jpg

Projekt zrealizowano przy wsparciu firmy Boeing

Boeing

 

Projekt Metropolitanka
Metropolitanka to projekt herstoryczny (z ang. “her story” – „jej historia”, w przeciwieństwie do “his story” – „jego historia”), który opowiada o roli kobiet w historii, często pomijanej w akademickich, szkolnych oraz codziennych rozmowach. Herstory, czyli historie opowiadane z perspektywy kobiet, mają pełniej odmalować dzieje Pomorza.

Organizator

Projekt Metropolitanka Miasto Gdańsk

© 2023 Metropolitanka
All Rights Reserved. | Deklaracja dostępności