W konkursie mogły wziąć udział osoby, które zawodowo lub amatorsko tworzą prace graficzne lub typograficzne. Napłynęło 45 prac od 16 autorek i autorów, z których Komisja Konkursowa składająca się z współautorów i współautorek projektu „Metropolitanka” wybrała najciekawszą pracę. Zwycięskie logo autorstwa Katarzyny Majchrowskiej z dniem 27 lutego br. staje się symbolem projektu i będzie stosowane przez cały okres realizacji „Metropolitanki”.
„Pomysł (…) wziął się od prostej formy półokręgu, kojarzącej się z figurą kobiety. Zestawienie trzech półokręgów na jednej osi w prosty sposób zasugerowało postać ubraną w historycznym stylu. Połączenie kobiecości, stylu i elementu historycznego wydało mi się odpowiadać ideom projektu herstorycznego, jakim będzie Metropolitanka”. –tłumaczy autorka zwycięskiego logotypu tuż po ogłoszeniu wyników.
„Metropolitanka”, program herstoryczny (z ang. „her story” – „jej historia”, w przeciwieństwie do „history” – „jego historia”) to odkrywanie i ukazywanie postaci znanych i nieznanych, tych które są opisane w dokumentach historycznych oraz tych, które przetrwały przede wszystkim w ludzkiej pamięci. Jest to jeden z projektów wypracowanych w grupach warsztatowych w czasie starań Gdańska o uzyskanie tytułu Europejskiej Stolicy Kultury 2016.
W ramach realizacji „Metropolitanki” powstał blog z zebranymi herstoriami we współpracy z mieszkańcami i mieszkankami Trójmiasta. Planowane jest również wydanie specjalnej mapy oraz realizacja projektów artystycznych w kręgu tematyki herstorycznej. Partnerem projektu jest Akademia Sztuk Pięknych w Gdańsku, gdzie odbędą się warsztaty dotyczące płci kulturowej, herstorii oraz kobiet artystek.
Poniżej prezentujemy pozostałe logotypy nadesłane na konkurs.