Już 24 lutego do Instytutu Kultury Miejskiej powróci cykl wykładów poświęcony ludziom, historii i architekturze Stoczni Gdańskiej – „Akademia Stoczni w Gdańsku”. O rysie historycznym stoczni gdańskich w trzech przedziałach czasowych opowie na wykładzie pt. „Przemysł okrętowy – wczoraj i dziś”, inżynier Maksymilian Stachowiak z Polskiego Rejestru Statków.
—
Data: 24 lutego, godz. 18.00
Miejsce: Instytut Kultury Miejskiej, ul. Długi Targ 39/40
Wstęp wolny
—
Na pierwszym, w tym roku, spotkaniu Akademii Stoczni, „Przemysł okrętowy – wczoraj i dziś” inżynier Maksymilian Stachowiak przy pomocy pokazu rysunków zdjęć i schematów opowie o trzech przedziałach czasowych w historii gdańskich stoczni – „przedwczoraj”, „wczoraj” i „dziś”.
„Przedwczoraj” to okres budowy pierwszych statków po II wojnie światowej na przykładzie „Sołdka”, zasadnicze sukcesywne zmiany konstrukcji i technologii budowy statków, wybrane fragmenty pokazujące etapy rozwoju przemysłu okrętowego ze szczególnym uwzględnieniem rozwiązań dotyczących zabezpieczenia życia na morzu, bezpieczeństwa ładunku oraz statku, nowe typy statków i nowe rozwiązania. „Wczoraj” stanowi okres schyłkowy budownictwa okrętowego, likwidacja Stoczni Gdańskiej i działalność Stoczni Gdańsk, likwidacja działalności stoczni Szczecińskiej Nowa, przykład blokowej budowy statku. „Dziś” to aktualny stan budownictwa okrętowego na przykładzie stoczni, których już nie ma i tych, które działają z dobrym skutkiem.
—
inż. Maksymilian Stachowiak, Polski Rejestr Statków
Inżynier mechanik, w 1959 roku rozpoczął pracę w Stoczni Gdańskiej, pracując w nadzorze nad budową różnych typów statków. Od 1983 roku pracował w Stoczni Wisła jako główny inżynier budowy oraz później jako kierownik działu handlowego. Od 1993 do 1999 roku pracował w oddziale gdańskim Banku Handlowego jako specjalista w dziale ekspertów ds. finansowania produkcji stoczniowej, w tym głównie Stoczni Gdańskiej. Po przejściu na emeryturę nadal zaangażowany w różne formy działalności na rzecz budownictwa stoczniowego. W latach 2001-2002 pełnił funkcję koordynatora budowy kutra rybackiego, którego budowę rozpoczęto na wydziale Oceanotechniki Politechniki Gdańskiej. Za realizację tego projektu przyznana została w 2003 roku zespołowa nagroda państwowa Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Od 2005 roku pracuje w Polskim Rejestrze Statków jako specjalista. Jest współautorem wydawnictw związanych ze statkiem „Sołdek” jako statkiem muzealnym, a także pracy zbiorowej Akademii Morskiej w Szczecinie p.t. „Model inżynierii finansowania budowy statków w polskich stoczniach i ich zakupu przez polskich armatorów”, wydawnictwo AMS 2007.
—
—