PL RU EN

Relacja ze spotkania z Michałem Szlagą

Michał Szlaga stał się ostatnimi czasy sztandarowym bojownikiem w walce o zachowanie pozostałości po dawnej Stoczni Gdańskiej. Jego książka „Stocznia Szlaga”, dokumentująca proces wyburzania kolejnych obiektów, wywołała ferment w publicznym dyskursie. Moment publikacji okazał się o tyle sprzyjający, jako że zagadnienia antropologii przestrzeni zyskują na popularności, dlatego też temat został natychmiast podchwycony przez ogólnokrajowe media. Lokalny problem, pozostający dotychczas w cieniu legendy Solidarności, zyskał wreszcie autonomię. Czy aby nie za późno? Michał Szlaga jest zdania, że to ostatni moment na efektywne działanie. Spotkanie promujące książkę, które miało miejsce 26 listopada 2013 roku w ramach projektu „Akademia Stoczni w Gdańsku” w Instytucie Kultury Miejskiej, było kolejną okazją do rozmowy o idei wspólnego działania.
Dziesięciominutowy film autorstwa Michała Szlagi, który posłużył za wstęp do rozmowy, przedstawia sceny zarejestrowane na obszarze Stoczni. Dokumentuje on postępującą likwidację kolejnych budynków znajdujących się na terenie zakładu. Odbiór filmu zyskał na intensywności za sprawą projekcji na wielkoformatowym ekranie, co wyraziście zaprezentowało przytłaczającą skalę zniszczenia. Grażyna Knitter, prowadząca spotkanie już na samym początku spotkania zaznaczyła, że promocje książki „Stocznia Szlaga” odbywają się przeważnie w smutnej atmosferze. Już sam pokaz krótkometrażowego filmu wystarczył, by zrozumieć przyczynę takiego stanu rzeczy. Wśród uczestników spotkania znalazły się Iwona ZającBogna Burska, artystki związane z legendarną Kolonią Artystów funkcjonującą niegdyś na terenie Stoczni.
IMG_7574.JPG
Opowieść o Stoczni, której krajobraz ulega drastycznym zmianom, wzbudza powszechną dezaprobatę. Okazuje się jednak, że rosnący sprzeciw wobec procesu wyburzania nie ma realnego wpływu na obecną sytuację. Niska skuteczność spowodowana jest tendencją rzekomych przeciwników do powstrzymywania się od podejmowania zdecydowanych kroków. Brak zgody na kontynuację niszczenia przejawia się w sposób na tyle bierny, że pozostaje bagatelizowany przez decydentów. Michał Szlaga niejednokrotnie podkreślał, że 2000 tzw. „lajków” na portalu społecznościowym to znikomy wynik, biorąc pod uwagę ilość mieszkańców Gdańska. Fotograf przyznał, że choć spotyka się z wyrazami pełnego poparcia, nie przekłada się to na gotowość do aktywnego wspierania go w usilnych dążeniach do wstrzymania likwidacji. Michał Szlaga mówił również o Paskudnych Pocztówkach, serii kart pocztowych z fotografiami postoczniowych obrazów. Pocztówki zostały przygotowane jako indywidualne wyrazy protestu. Siła tego sprzeciwu tkwi w ich ilości. Tylko zintegrowane działanie ma szansę odbić się echem we właściwych środowiskach i, w efekcie, być może uratować pozostałości po symbolu historycznych przemian.
IMG_7599.JPG
Temat, choć drażliwy, nie wywołał nieoczekiwanych reakcji podczas spotkania. Publiczność zgromadzona w sieni Instytutu Kultury Miejskiej nie wysuwała w kierunku Michała Szlagi żadnych pretensji, nie zadawała również niewygodnych pytań. Czas przeznaczony na rozmowę z fotografem wykorzystano za to na rozwianie wątpliwości dotyczących konkretnych aspektów procesu wyburzania elementów dawnej Stoczni Gdańskiej. Brak kontrowersyjnych wypowiedzi świadczy o tym, że publikacja autorstwa Michała Szlagi powstała w oparciu o fakty zebrane podczas długoletniej, wnikliwej obserwacji oraz rzetelnych badań. Dyrektor Europejskiego Centrum Solidarności, Basil Kerski, swoją obecnością i wypowiedziami wzmocnił działania gdańskiego fotografa. Na zakończenie spotkania, autor „Stoczni” poświęcił czas na podpisywanie egzemplarzy książki. Długa kolejka zainteresowanych jest dowodem na to, że Stocznia w dalszym ciągu pozostaje żywym symbolem, którego rozbiórka jest przejawem barbarzyńskiego niszczenia dziedzictwa kulturowego.
IMG_7642.JPG
W tej chwili możliwe jest jeszcze wywarcie rzeczywistego wpływu na zaistniałą sytuację. Czy jesteśmy na to gotowi?
Aneta Lehmann

Projekt Metropolitanka
Metropolitanka to projekt herstoryczny (z ang. “her story” – „jej historia”, w przeciwieństwie do “his story” – „jego historia”), który opowiada o roli kobiet w historii, często pomijanej w akademickich, szkolnych oraz codziennych rozmowach. Herstory, czyli historie opowiadane z perspektywy kobiet, mają pełniej odmalować dzieje Pomorza.

Organizator

Projekt Metropolitanka Miasto Gdańsk

© 2023 Metropolitanka
All Rights Reserved. | Deklaracja dostępności