Zapraszamy na wykład, który na wiele sposobów jest powiązany z Metropolitanką. Anna Walentynowicz to nasza bohaterka, a Michał Szlaga – fotograf – współpracuje z nami dzieląc się swoją wiedzą o Annie Walentynowicz i Stoczni.
Pierwszy w nowym roku, a czwarty z cyklu wykładów Huberta Bilewicza „ZDA(e)RZENIA Sztuki” odbędzie się we wtorek, 15 stycznia o godz. 19.00 w Instytucie Kultury Miejskiej. Podczas spotkania zatytułowanego „Bohaterki”, Hubert Bilewicz, historyk sztuki i nauczyciel akademicki (UG), zainteresowany rozmaitymi (artystycznymi i pozaartystycznymi) uwikłaniami sztuki, skonfrontuje obraz Juliusza Studnickiego pt. „Gertruda Wysocka – przodownica pracy” (1950) z fotografią Michała Szlagi pt. „Proletariuszka Anna” przedstawiającą Annę Walentynowicz. Co wyniknie z tego zestawienia? Posłuchamy w najbliższy wtorek.
Wstęp wolny.
Co miesiąc, we wtorki, Hubert Bilewicz omawia współczesną sztukę tworzoną w Gdańsku, dla Gdańska czy przez gdańskich artystów i artystki przez pryzmat nieoczywistych i często ostrych zestawień – różnych faktów artystycznych, rozmaitych osobowości twórczych, odmiennych realizacji artystycznych. Temat najbliższego (15 stycznia), czwartego już wykładu to „Bohaterki (Juliusz Studnicki, Gertruda Wysocka vs. Michał Szlaga, Proletariuszka Anna)”. Wprowadzenie do tematu:
„Sztukę rodzi przede wszystkim sztuka. Nawiązania do tradycji, długie trwanie kanonicznych modeli i wzorców, nieświadome wpływy bądź świadome inspiracje czy zamierzone dialogi (poprzez m.in. cytaty, trawestacje, pastisze) osadzają każde dzieło sztuki w przestrzeni odniesień intertekstualnych. U źródeł obrazów stoją inne obrazy, zaś oryginalność spleciona jest przeważnie z tradycją. Przodownica pracy socjalistycznej Gertruda Wysocka sportretowana przez Juliusza Studnickiego i „matka ‘Solidarności’” Anna Walentynowicz, sfotografowana przez Michała Szlagę. Dwa różne ujęcia portretowe, dwie różne historie. Wbrew zwyczajowej reprezentacyjności czy pokusom heroizacji, oba stały się raczej swoistymi alegoriami przemijania i nostalgii.” – pisze Hubert Bilewicz.
ZDA(e)RZENIA SZTUKI
Hubert Bilewicz, historyk sztuki, nauczyciel akademicki. Pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Kilkanaście ostatnich lat uczył w gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, architektury i dizajnu oraz gender studies. Interesują go zwłaszcza rozmaite (artystyczne i pozaartystyczne) uwikłania sztuki. Jest autorem kilkudziesięciu artykułów naukowych, redaktorem książki o architekcie Włodzimierzu Padlewskim oraz współautorem podręcznika sztuki dla gimnazjum.